Miraj – Somaiya Daud – Editura NEMIRA (recenzie)

aprilie 6, 2020

Într-o lume dominată de brutalul imperiu Vathek, Amani, o fată de optsprezece ani, este o visătoare. Ea visează la viața de dinainte de ocupație, la poeziile vechi pe care le adoră, la aventuri și călătorii dincolo de căminul ei izolat.

Dar Amani e răpită și dusă în mare secret la palatul regal, unde descoperă că arată aproape identic cu Prințesa Maram – atât de urâtă de propriul popor, încât are nevoie de o dublură pentru a apărea în public.

Obligată să joace un rol pe care-l disprețuiește, Amani se lasă vrăjită de frumusețea palatului și de logodnicul prințesei, Idris. Dar extravaganța vieții la curte ascunde violență și frică. Dacă Amani vrea să-și mai vadă vreodată familia, va trebui să-și joace rolul la perfecție, căci orice mișcare greșită îi poate aduce moartea.

Miraj e plin de personaje care parcă au existat cu mult înainte de poveste, într-o lume pe cât de frumoasă, pe atât de crudă. Daud are un talent rar și acesta este un debut isteț, romantic și incitant.“
Veronica Roth

„Călătoria protagonistei – de la o tânără inocentă de la sat până la o femeie calculată, care se dă drept împărăteasă – are dimensiuni galactice. Această carte pune întrebarea: Ce înseamnă să te dai drept inamicul tău? Iar răspunsul e o aventură incredibilă.“
Tochi Onyebuchi

Construcția lumii din Miraj este atât de perfectă, descrierea diferitelor culturi în această carte și dinamica acțiunii sunt extraordinar de bine redate. Clădirile și îmbrăcămintea reflectă estetica și valorile culturii lui Amani precum și a culturii conducătoare (Vathek). Arhitectura este plină de elemente arabe, toate așezate într-o manieră tradițională din Orientul Mijlociu. Se vede că autoarea, Daud, a petrecut mult timp pentru modelarea acestei atmosfere și, din punctul meu de vedere, i-a reușit de minune, oferind cititorului, ca parte integrantă din narațiune, o senzație tridimensională a acestei lumi.

Amani este un personaj principal minunat, înzestrată cu ambiție și putere de luptă și cu toate acestea alegerile sale sunt făcut în mare parte cu inima. Ea are capacitatea de a vedea bunătatea chiar și acolo unde nu există, să simtă milă chiar și atunci când cineva poate nu merită asta. Relația lui Amani cu logodnicul lui Maram îi va încânta pe cititori sau îi va dezamăgi pentru că este foarte posibil să îi facă să dorească mai mult. Eu sunt undeva pe la mijloc. Cred că relația lor ar fi trebuit să dureze puțin mai mult până la dezvoltarea completă și nu m-ar fi deranjat dacă acest lucru s-ar fi întâmplat în următorul volum. Pe de altă parte, mi-a plăcut legătura dintre ei.

Cu toate acestea, personajul meu preferat nu a fost Amani, ci prințesa Maram. Conflictul trăit de Maram este special în lumea fantasy. Ea este jumătate Vathek și jumătate Kushaila; jumătate sclavă, jumătate cuceritoare. Respinsă de oamenii care pe care tatăl ei i-a subjugat și disprețuită de oamenii Vathek pentru statutul ei, doar pe jumătate nobil, ea cade pradă unui conflict interior format în jurul dorinței de a fi acceptată de cei care o resping cât și a dorinței de a fi o regină bună.

„Sângele nu moare niciodată. Sângele nu uită niciodată.”

Povestea abundă în astfel de antiteze, romantism și pericol, prietenie și ura etc. Fiecare relație a fost construită încet și cu grijă, astfel încât mi-a fost foarte ușor să mă atașez emoțional de personaje.

M-am trezit atât de scufundată în cultura lumii create, încât mi-a fost greu să las cartea din mână. Este clar că influența de culturii arabă a această poveste atât de unică și atât de frumoasă.

Miraj este un roman pur și simplu fascinant. Daud pictează o poveste vie despre o fată smulsă din familia ei pentru a-i servi asupritorii cuceritori, dar are mult mai mult decât atât; Miraj este despre speranță și rezistență, despre mit și religie, despre tradiție și putere, datorie și sacrificiu. Mai presus de toate, este frumusețea simplă a unei lumi extraordinar create!

Cartea poate fi achiziționata de AICI, beneficiind în acest moment de 35% reducere.