Friedrich, marele detectiv – Philip Kerr, Editura Corint Junior (recenzie)

aprilie 2, 2020

Friedrich visează să devină detectiv. Are toate datele: cultură generală, spirit de observație, o minte ascuțită și pătrunzătoare. Are și un model, pe eroul celebrei cărți scrise de Erich Kästner, Emil și detectivii. Doar vremurile nu sunt potrivite: în Germania tocmai venise la putere Hitler, înspăimântându-i pe unii dintre germani și sucindu-le mințile altora. Când Friedrich și prietenii săi foarte buni, Viktoria și Albert, primesc misiunea de a urmări un spion, copiii sunt convinși că vor trăi o aventură în care vor dezlega cel puțin un mister. Însă jocul de-a detectivii se transformă într-un coșmar, fiindcă așa-zisul spion este chiar unul dintre prietenii lui Friedrich, scriitorul Erich Kästner, pe care naziștii îl urăsc. Lumea lui Friedrich, și nu doar a lui, în care prietenia, loialitatea și curajul sunt valorile esențiale, începe să se destrame, îndreptându-se către un deznodământ nedorit.

Ideea de a scrie Friedrich, marele detectiv i-a venit lui Philip Kerr după ce a vizionat pe YouTube ecranizarea din 1931 a romanului lui Erich Kästner, Emil și detectivii. A aflat că toți actorii-copii care au jucat în film au murit pe front în anii celui de al Doilea Război Mondial. Pentru a-și construi meditația despre valoarea inestimabilă a prieteniei, mai ales în vremuri grele, Kerr i-a oferit scriitorului Erich Kästner, cu mijloacele literaturii, un prieten minunat, pe irezistibilul Friedrich.

Friedrich Kissel avea aproximativ 10 ani când naziștii au venit la putere în 1933. Acțiunea acestui roman se desfășoară în această perioadă: din ianuarie și până în a doua jumătate a acestui an special plus un mic epilog din 1945. Această carte se concentrează asupra viații lui Friedrich, dragostea sale pentru cartea „Emil și detectivii” și prieteniei cu autorul Erich Kästner.

Friedich este un copil curios, a cărui dorință de a deveni detectiv este întărită din ce în ce mai mult de cartea lui Erich Kästner. Datorită prieteniei părinților cu autorul, dezvoltă și el legături apropiate cu acesta. Prietenia lor este atât de frumoasă și de specială încât atunci când Friedrich nu mai știe ce să facă și nu vrea să ceară părerea părinților săi, se duce la Erich Kästner, care îl ajută cu sfaturi.
Dar norii întunecați din orizontul istoriei au cuprins totul și a venit ziua când cineva din poliție îi cere lui Friedrich și prietenilor săi să-l spioneze pe Erich Kästner, deoarece este bănuit a fi un spion rus. În acest moment prietenia lor este pusă la încercare.

Nu am citit cartea „Emil și detectivii” dar modul în care autorul amintește în romanul său despre ea, poate fi considerat un omagiu adus acesteia. Erich Kästner joacă, de asemenea, câteva roluri esențiale ca personaj în acest roman și este unul dintre protagoniști, alături de Friedrich.

Pe parcursul lecturii aflăm povestea lui Friedrich, explorăm dragostea sa pentru cărți și admirația sa pentru autorul Erich Kästner. Totul este scris atât de credibil încât s-ar putea crede că, de fapt, aceasta este o poveste autobiografică din repertoriul lui Erich Kästner. Relatarea faptelor este corectă, povestea este corectă, iar tonalitatea narațiunii se potrivește, de asemenea, cronologiilor care curg în această poveste.
Există un singur lucru pentru care aș putea critica romanul: că se termină atât de brusc. Concluzia pare un pic neinspirată, de parcă autorul nu ar ști ce să mai spună. Dar poate fi interpretat și invers dacă ne gândim la momentul în care copilăria se încheie și apoi povestea reîncepe cu un nou capitol care nu mai este atât de ușor de spus.

Dacă sunteți în căutarea unui roman care să explice copiilor o mică parte din istoria naziștilor, fără a fi traumatizați cu scene violente sau limbaj licențios, atunci Friedrich, marele detectiv de Philip Kerr este alegerea perfectă pe care o puteți face.

Cartea poate fi achiziționată de AICI!

Autor Philip Kerr
Colectie Corint Junior