NIGHTBOOKS – Captiv în poveste – J.A.WHITE, Editura Storia Books (recenzie)

ianuarie 25, 2020

Un băiat devine prizonierul unei vrăjitoare și trebuie să-i spună în fiecare seară o poveste înfricoșătoare pentru a supraviețui. Acest palpitant fantasy contemporan aduce la viață magia și arta povestirii.

Poveștile ingenioase și înspăimântătoare scrise de Alex sunt singurele care o fac fericită pe vrăjitoarea Natacha, dar în curând băiatul va termina paginile pe care le are de citit și va rămâne prizonier pentru eternitate. Puștiului i-au plăcut toată viața poveștile de groază și știe că cele mai multe nu au un final fericit. Acum, când Alex e captiv într-o poveste cu adevărat înfricoșătoare, e disperat să găsească un final diferit și o cale de a evada din acest loc extrem de ciudat.

Această variantă modernă a poveștii Șeherezadei e perfectă pentru fanii cărților Coraline și O Poveste Grimminală. Cu tot soiul de ponturi despre cum să creezi suspans într-o povestire, cum să ieși din blocajul scriitorului și să țeși intrigi palpitante, Nightbooks: Captiv în poveste e cartea ideală pentru autorii la început de drum și pentru toți cititorii de povești adorabil de întunecate.

Putem numi această poveste un horror pentru copii. Nu conține elemente de violență fizică iar nivelul înfiorător al poveștii este perfect echilibrat cât să nu ofere coșmaruri, dar să inițieze copilul într-o experiență unică, magică și absolut minunată. Este o carte pentru copii de vârsta 8-12 ani și este exact acel gen de poveste pe care mi-ar fi plăcut să o citesc în școala generală.

Personajul meu preferat nu este Alex și nici vrajitoare ci pisica. A fost adorabilă și abia am așteptat următorul paragraf unde să fie ea prezentă. Apoi, când am aflat despre acea bibliotecă gigantică, mi-am dat seamă că această carte nu are cum să dea greș. Acolo unde există o bibliotecă, viața devine din ce în ce mai interesantă. Chiar și într-o poveste.

Alex nu mai văzuse ceva asemănător. Tot ce cuprindea cu privirea erau cărți de povești. Pe măsură ce urca scara întortocheată, cărțile erau din ce în ce mai vechi. Stratul de praf de pe ele ascundea legăturile de piele crăpate de vreme.

Vrajitoarea pe care o întâlnim aici este una specială. Nu poate fi înfrântă cu magie sau violență. Rugămințile nu au efect asupra ei. Pentru că vrajitoarei îi plac poveștile și adoră să le asculte. Iar poveștile lui Alex sunt exact ce trebuie. Ele au fost o completare ingenioasă a narațiunii și au fost chiar înspăimântătoare! Încă mă gândesc la povestea despre ursulețul care răpește un copil.

Alex și Yasmin sunt și ele personaje simpatice, bine conturate, atât din punct de vedere individual cât și cu privire la linia prieteniei ce prinde contur între ei. Copiii vor fi atrași de sentimentul de incertitudine încercat de Alex, care caută să își găsească locul în lume, cât și liniștea pe care Yasmine o răspândește în jur, precum un parfum de care simți neapărat nevoia să te apropii. Scrisul este clar și ușor de înțeles de copii, fără însă a fi prea simplu, iar acțiunea are intensitatea potrivită.

Iar mesajul principal transmis de J.A WHITE este acela că trebuie să fim sinceri cu noi înșine, să ne acceptăm așa cum suntem, chiar dacă alții nu vor înțelege, chiar dacă unii ne vor respinge. Sinele nostru este tot ceea ce avem în această lume și dacă l-am pierdut sau l-am ascuns, singurii care vor suferi suntem noi.

Cine te iubește, te va iubi așa cum ești.

Cartea poate fi achiziționată de la Editura Storia Books.