Singurul OM – Andrew Gross (recenzie)

ianuarie 24, 2020

„Auschwitz 1944. Alfred Mendl, profesor de fizică la Universitatea din Lvov, este separat de familia sa și trimis în lagărul de bărbați, unde toate posesiunile sale sunt transformate în scrum: cărțile, documentele, munca sa de-o viață. Naziștii nici nu înțeleg ce au distrus, Alfred fiind unul dintre cei doi oameni de pe planetă ce deține acele cunoștințe specifice. Cunoștințe care ar putea porni un război… sau sfârși unul.

Având în vedere că celălalt om de știință lucrează pentru mașinăria de război nazistă, Alfred pierde orice speranță că și-ar putea transmite cunoștințele Aliaților… până când descoperă un tânăr campion de șah. La peste 6.000 de kilometri distanță… În Washington, Nathan Blum, locotenent în cadrul serviciilor secrete ale armatei, decodează mesaje primite din Polonia ocupată. După ce naziștii i-au ucis familia, Nathan a reușit să scape din ghetoul din Cracovia, iar acum este hotărât să facă tot ce-i stă în puteri pentru a-și susține țara adoptivă. Iar guvernul Statelor Unite știe exact cum să utilizeze talentele lui Blum. Vorbitor fluent de germană și poloneză, Nathan este omul perfect pentru a fi trimis în cea mai importantă misiune a Aliaților: aceea de a se infiltra în Auschwitz, pentru a găsi și extrage un singur om. Va fi el în stare să îl găsească?

Și dacă da, cum vor reuși să evadeze din cel mai bine păzit loc de pe pământ?”

Am mai citit cărți de ficțiune / thriller istorice înainte, dar niciuna dintre ele nu m-a afectat precum Singurul om. Romanul se citește ușor fiind la fel de vizual ca un film la cinema.

Pentru început: ideea a fost genială. Au fost sute de mii de oameni prinși în Auschwitz – mulți care probabil au încercat să scape, unii chiar reușind – însă această poveste, această unicitate, a fost ceva la care nu m-am așteptat.

Linia narațiunii este deopotrivă plină de speranță și tragică. A trebuit să încetez de multe ori lectura pentru că efectiv nu puteam face față emoțiilor, suspansului, fricii de a vedea speranța ucisă. Pur și simplu inima mi-a alergat constant în timp ce lectura a progresa.

Acțiunea este localizată în 1944. Premisa, aparent, este destul de simplă: un bărbat este infiltrat în Auschwitz pentru a localiza pe altul și a-l scoate afară și în siguranță. Desigur, a face acest lucru este departe de a fi simplu.

Aceasta este provocarea lui Nathan Blum. Și are trei zile să o facă; Ținta este un profesor de fizică, Alfred Mendl, care este vital pentru Proiectul Manhattan, dar care nu a ieșit din Europa la timp. Blum reușește să intre în tabără, dar apoi totul începe să se complice, în timp ce se luptă să-l găsească pe Mendl, să supraviețuiască paznicilor, să se amestece în viața taberei și să rămână ascuns în fața unui ofițer de informații german care îl caută.

Gross oferă o perspectivă bună asupra funcționării taberei și a vieții din interior, populând-o cu personaje și situații credibile și este respectuos pentru victimele Holocaustului. Cu toate acestea, nu uită că romanul este un thriller. Limita de timp de trei zile ratifică în mod repetat tensiunea, în plus, există câteva răsuciri frumoase care creează un răspuns afectiv puternic.

Eu nu am presupus nimic din ce urmează să se întâmple cu un paragraf mai jos. Am citit atâtea cărți în care autorul mi-a masacrat emoțiile încât am ajuns să nu mai sper. Și oricum nu este nici locul unde să îndrăznești să ai speranță, nici măcar ca cititor. Cu toții știm că din Auschwitz nu se poate evada. Dar aici e vorba de mai mult decât atât, indiferent dacă misiunea ar avea succes sau nu, rezultatul e înconjurat de o moarte cumplită ce se va răsfrânge asupra unor oameni nevinovați. În acest război, nu a câștigat nimeni: nici nemții, nici rușii, nici americanii sau alte popoare. Cu toții am pierdut, cu toții am arătat că omul poate fi cea mai îngrozitoare și toxică ființă de pe pământ.

Am spus și repet că această carte este tulburătoare și extrem de emoționantă, atât de captivantă, cât și inteligentă. Nu știu cum să recomand suficient de bine acest roman pentru a vă convinge să îl citiți.

Arbeit Macht Frei („Munca te va elibera.”).

Da, te eliberează, își spuse Blum în sinea lui. Mormăi din nou rugăciunea pentru sufletele celor pierduți. Pentru că morții sunt liberi. Morții.

Autor: Andrew Gross