Cadoul – Cecelia Ahern (recenzie)

noiembrie 30, 2019

Lou Suffern este un om de afaceri prosper, surmenat, aflat într-o permanentă bătălie cu secundele, imun la spiritul sărbătorilor de iarnă care îi încântă pe oamenii obișnuiți din jurul lui. Se spetește muncind și nu are nicio clipă liberă, neglijându-și soția devotată și adorabilii lor copii. Iar de când candidează pentru un post de conducere, de abia își mai vede familia. Într-o dimineață geroasă, într-un acces de generozitate, care nu îl caracteriza, Lou îi oferă o cafea lui Gabe, un om fără adăpost, care se aciuase lângă clădirea de birouri. Prelungind actul caritabil, îl angajează la serviciul de curierat intern. Dar când Gabe începe să se amestece în viața lui Lou, acesta regretă că l-a ajutat. Gabe pare să știe mai multe despre Lou decât el însuși și, culmea, Gabe reușește în mod miraculos să fie în două locuri în același timp. Cum soarta personală și profesională a lui Lou se afla la o răscruce, iar Crăciunul se apropie, Gabe îi oferă un cadou magic, arătându-i ambițiosului său coleg cât este de prețios timpul. Dar oare îl poate ajuta să repare ce a stricat?

„Cadoul” nu are o poveste originală ci împrumută elemente atât din literatura cât și din industria cinematografică, dar este unică prin sentimentele pe care le transmite. Dacă m-ați întreba, aș spune că mi-aș dori să citesc toate romanele care reînvie, iar și iar, ideea de găsire a fericirii care este fix sub nasul nostru, dar, în același timp, atât de îndepărtată. Să se scrie cărți, să se facă filme, să ni se amintească oricând, oriunde, în drum spre serviciu sau scoală, în drum spre succes sau spre pierzanie, că lucrurile importante în viață sunt cele care nu pot fi nici cumpărate, nici păstrate, cu bani.

Aceasta este o poveste despre oamenii care, asemenea cadourilor, ascund secrete sub învelișurile de poleială, până când apare persoana potrivită care le dă la o parte și descoperă ce se află înăuntru. Uneori trebuie să dai la o parte multe învelișuri pentru a afla cine ești cu adevărat

Un om plin de defecte și motivat de lucruri greșite, va lua decizii care nu-l vor face cu adevărat fericit în viața personală sau profesională. Lou este un personaj sincer, urât și enervant, care traversează calea unui Gabe misterios, un bărbat fără adăpost pe care Lou urmează să-l ia sub aripa lui. Surprinzător și plin de bun simț, Gabe îl va călăuzi pe Lou pe calea înțelepciunii și răscumpărării sufletului, oferindu-i un cadou de neprețuit a cărui natură nu vă voi spune, pentru a nu dezvălui finalul!

Acest roman este o mică bomboană din bradul de Crăciun, care se gustă (citește) încet și cu plăcere, o poveste dulce cu un epilog moralizator.

Singurul defect pe care l-am găsit a fost faptul că povestea lui Lou este de fapt spusă de un polițist în încercarea de a preda o lecție unui adolescent pe care tocmai l-a oprit. Chiar dacă autoarea, Cecelia Ahern, oferă câteva piese de puzzle pentru a explica de ce polițistul știe atât de multe despre Lou, nu este credibil având în vedere natura omniscientă a narațiunii.

Un cadou din cer este o poveste frumoasă de Crăciun pentru reflecție. Te va face să te gândești la prioritățile pe care ți le-ai stabilit în viață.

Acest roman are și puncte slabe dar dacă a reușit, la final, să îmi smulgă lacrimi, înseamnă că povestea m-a cucerit pe deplin. De aceea primeste de la mine maximul de 5 steluțe.

Timpul e mai scump decât aurul, mai prețios ca diamantele, mai valoros ca petrolul sau orice altă comoară. Timpul e cel care ne lipsește, timpul provoacă războiul din inimile noastre, deci trebuie să-l cheltuim cu înțelepciune. Timpul nu poate fi ambalat cu fundiță și lăsat sub brad în noaptea de Crăciun.

Timpul nu poate fi dăruit. Dar de poți bucura de el alături de toți ceilalți.