Spulbera-ma – Tahereh Mafi (Atingerea lui Juliette, vol. 1) – Leda Edge (recenzie)

septembrie 27, 2019

„Nimeni nu știe de ce atingerea lui Juliette e fatală, dar Restaurația și-a făcut planuri legate de ea. Planuri de a o folosi ca pe o armă. Însă Juliette are propriile sale planuri. După o viață lipsită de libertate, ea descoperă în sfârșit forța de a se răzvrăti pentru prima oară și de a-i găsi un viitor alături de cel pe care credea că-l pierduse pentru totdeauna. În acest prim roman electrizant din seria ATINGEREA LUI JULIETTE, Tahereh Mafi prezintă o lume distopică fascinantă și o eroină de neuitat.”

Premisa romanului este simplă dar este una destul de greu de evitat de autori, pentru că este ceva ce istoria ne-a învățat se poate întâmpla atât de ușor: actualii conducători, folosind o instituție de tip guvernamental, Restaurația, prin promisiuni false, au dat oamenilor speranță și și-au asigurat puterea. Apoi au dezvăluit adevărata lor natură.

Romanul se deschide într-un azil de oameni cu probleme mintale, într-o cameră care are 1 fereastră, 4 pereți, 13 metri pătrați de spațiu și o fată de 17 ani care este izolată de 264 zile. Atingerea ei e letala. Atingerea ei e putere. Dar ea nu este nebună. În a 264-a zi, i se spune că primește un coleg de celulă. Acest coleg de celulă, Adam, pare că nu vrea să îi facă rău și pare perfect sănătos. Dar Juliette îl cunoaște pe Adam. Cu toate acestea, el nu pare să-și amintească de ea.

Nu știu când a început.

Nu știu de ce a început.

Nu știu nimic despre nimic, în afară de țipete.

Mama mea țipând când și-a dat seama că nu mă poate atinge.

Tatăl meu țipând când și-a dat seama ce îi făcusem mamei.

În timp ce adevăratul conducător al acestei organizații este ocupat cu alte lucruri, Warner, fiul său, a preluat misiunea de a distruge orice încercare de revoltă împotriva acestor noi lideri și în planul său diabolic este inclusă și Juliette.

Povestea este plină de acțiune de la început și până la final. Există lupte, puteri speciale, revoltă, trădare, mister și o poveste de dragoste.

Dacă nu aveți nimic împotriva rezistenței și perpetuării în timp a sentimentului de dragoste platonică, atunci înseamnă că vă veți bucura de momentele romantice la fel de mult precum momentele de acțiune. Rădăcinile sentimentelor celor doi protagoniști sunt bine înfipte în trecutul acestora, dar deși nu au depășit nivelul unor priviri aruncate pe furiș, s-au trezit prinși într-o poveste de dragoste trăită separat. Dragostea platonică, ca și dragostea la prima vedere, ține doar de perceperea personală și există dacă voi credeți că sunt viabile. Eu nu cred că există.

Adam este un personaj care mi-a plăcut, dar mi-a luat ceva timp să-l îndrăgesc. Îl consider eroul stereotip al poveștii, băiatul frumos care salvează fata. Nu ai cum să nu placi aceste personaje, dar voiam ceva mai mult de la el. Poate voi descoperi ceea ce caut în următoarele volume.

Îl iubesc pe Warner. Îl urăsc pe Warner. Warner este cel mai complex personaj din roman. El reprezintă asupritorul dar, în același timp, el este consecința, produsul acțiunilor părinților săi, despre care, chiar dacă autoarea nu detaliază în acest volum, avem destule indicii care să ne ducă la concluzia că modul lor de a-și manifesta dragostea părintească au făcut din Warner o victimă.

Felul în care a fost scris acest roman este foarte interesant. Povestea este redată de Juliette, la persoana I, și arată cu adevărat modul în care mintea ei procesează informații. De-a lungul lecturii întâlnim propoziții care transmit mesaje contradictorii cu privire la același moment. Acest lucru se face în mod intenționat și pe bună dreptate, deoarece personajul a fost izolat de alte persoane, în adevăratul sens al cuvântului, timp de aproape un an. De asemenea, arată modul în care toate mințile noastre funcționează, dacă ne oprim un pic și analizăm. Răspunsul pe care îl avem față de o anumită situație nu va fi cenzurat niciodată decât atunci când îl exteriorizăm, când îl spunem cu voce tare, iar ceea ce rămâne nespus, deseori este ceea ce simțim cu adevărat.

Cu siguranță, Spulberă-mă este un roman care merită descoperit pentru că trezește cititorului emoții precum compasiuna, revolta și speranța că binele va învinge. Oare așa să fie?

AUTOR(I): TAHEREH MAFI
TIP COPERTĂ: FLEXICOVER