Fiica pierdută – Gill Paul – Editura Litera (recenzie)

septembrie 14, 2019

Descriere:

1918. Fermecătoare și plină de viață, Marea Ducesă Maria Romanov, fiica de nouăsprezece ani a fostului țar Nicolae al II-lea, locuiește cu familia în izolare, la mare depărtare de cândva strălucitoarea curte regală. Zilele ei sunt o combinație de plictiseală nesfârșită și frică paralizantă; singurele clipe de respiro le reprezintă flirturile clandestine cu câțiva dintre gardienii care păzesc familia – fără să-și dea seama că acțiunile ei nevinovate ar putea avea urmări tragice.
1973. Când Val Doyle aude despre mărturisirea tatălui ei, aflat pe patul de moarte, care repetă necontenit „N-am vrut s-o omor“, rămâne uimită. Ca urmare, pornește în căutarea adevărului – despre cuvintele lui și despre trecutul ei. Indiciile pe care le descoperă sunt derutante – o cutie de bijuterii care nu se deschide și un aparat de fotografiat cu filmul intact. Astfel, Val este atrasă într-unul dintre cele mai mari mistere ale lumii – ce s-a întâmplat cu adevărat cu Marea Ducesă Maria?
„Un roman îndrăzneț și plin de forță, încărcat de emoție, tensiune și cu personaje pline de viață plasate într-un cadru bogat în detalii istorice.“
Kate Furnivall
„Cu Fiica pierdută, Gill Paul a revenit la soarta tragică a familiei Romanov, creând o altă poveste fascinantă care pune întrebarea: «dar dacă una din ele a scăpat?» O lectură extrem de plăcută.“
Kate Riordan
„Un roman remarcabil… Mi-a plăcut la nebunie curajul Mariei în vremea revoluției și a războiului, precum și hotărârea ei acerbă de a-și proteja familia. Cadrul istoric este fascinant, povestea de dragoste pătimașă, iar personajele emoționante.“

Misterul celor doi copii „lipsă”

„După moartea cruntă de care au avut parte, Romanovii au fost daţi uitării, trupurile lor fiind de negăsit. Abia în 1991 au fost găsite rămăşiţele umane într-o groapă comună, fiind dezgropate de către nişte amatori. În urma testelor AND de la faţa locului, nu s-a putut stabili cu precizie dacă resturile aparţin ultimilor Romanovi sau nu, aşa că datorită presiunii media şi a scepticismului ce plana deasupra descoperirii, rămăşiţele au fost date către un laborator. Acolo, specialiştii au clarificat misterul: era vorba de familia Romanov ucisă în 1918… dar lipseau doi copii.” (wikipedia)

Familia Romanov

Recenzie

„Fiica pierdută” este un roman fermecător, o călătorie în timp alături de familia Romanov, într-o perioadă marcată de pierdere, disperare, întristare și moarte.

Autoarea ne oferă două bilete spre o poveste cronologică duală, lăsând cititorul să călătorească între povestea Mariei (1918) și povestea lui Val din Sydney (1973).

Maria, fiica mijlocie din familia regală Romanov, și familia ei se află încarcerați iar acțiunea romanului este plasată cu puțin timp înainte de executarea familiei de către soldați bolșevici. Viața este departe de luxul și privilegiul de care se bucura familia în vremurile anterioare și se zbat să se adapteze. Inocența Mariei este covârșitoare și de rău augur pentru ea însăși. Amabilitatea sa, dorința de a socializa cu oricine și naivitatea de care dă dovadă, deopotrivă, o vor condamna și o vor salva.

Val, (1973) este o gospodină australiană prinsă într-o relație abuzivă cu soțul ei. Tatăl rus al lui Val moare lăsând în urmă mister, o legătură istorică cu familia Romanov de care Val nu știe. Și, mai ales despre ce s-a întâmplat cu mama ei chineză în urmă cu câțiva ani, Val este hotărâtă să afle trecutul. Dar, mai întâi trebuie să se ocupe de soțul ei violent și să își protejeze fiica de agresiunile acestuia. Legea este împotriva ei și, aparent, nu are nicio șansă să atragă dreptatea de partea sa.

Ambele povești au fost incredibil de evocatoare și puternice. Am putut vizualiza detenția, greutățile, întristarea și tragedia care o înconjoară pe Maria, familia ei și atât de mulți alți nevinovați. Val trăiește tot într-un fel de închisoare și, la fel ca Maria, își dorește să evadeze dar pare că nu are nici mijloacele și nici curajul necesar.

Cronologia istorică și ceea ce se știe despre familia Romanov au fost cercetate excelent de autoare iar descrierile sunt excepționale. Ca la un tablou, privim la contrastul dintre bogăția excesivă și palatele somptuoase ale celor bogați și sărăcia dureroasă a poporului rus, iar autoarea tratează cu delicatețe și oferă sensibilitate momentelor de suferință și durere.

Fiica pierdută este o lectură de neratat de-a lungul cărei veți fi transportați înapoi în timp pentru a asista la o poveste remarcabilă scrisă elegant despre dragoste, pierdere, trădare și sacrificiu. Acesta este genul de roman pe care îl vor devora fanii ficțiunii istorice, dar este la fel de atrăgător pentru cititorii care se bucură pur și simplu de o poveste de dragoste convingătoare și de epopeea familiei.