Floare-de-zăpadă și evantaiul secret – Lisa See – Editura RAO (recenzie)

august 21, 2019

Descriere

Povestea a două femei extraordinare care au fost unite de destin și care au supraviețuit într-o vreme a regulilor stricte și a tradițiilor străvechi. Cu ochiul unui istoric și talentul unui povestitor, Lisa Lee a scris un roman cu adevarat uimitor, plin de culoare și de sensibilitate, presărat cu detalii fascinante despre China secolului al XIX-lea.

Recenzie

Timp de peste 1000 de ani, în China, idealul de frumusețe feminin nu a fost reprezentat de un chip frumos, de o talie subțire sau de o minte sclipitoare, ci de obținerea picioarelor lotus – cele ideale măsurau 5 cm jumătate. Această practică barbară era realizată printr-un proces extrem de dureros, începând cu vârsta de 5-7 ani sau chiar mai devreme, pe parcursul căruia 1 din 10 fete își pierdea viața.

Floare-de-Zapadă și evantaiul secret este o ficțiune istorică, o poveste sfâșietoare, frustrantă dar frumoasă.
Asistăm la cruzimea legării picioarelor și la anularea valorii feminine și ne scufundăm în sentimente de revoltă, durere și neputință. M-a îngrozit faptul că femeile au perpetuat această societate represivă, dar am înțeles că, la acel moment, nu au putut să facă altfel.

Aflăm povestea a două femei, Floare-de-Crin și Floare de Zăpadă, din China secolului al XIX-lea alese pentru a fi laotong. Laotong-ul este o versiune clasică, antică, chineză, a legăturii pe care o numim astăzi: cele mai bune prietene pe viata. Comunicarea dintre fetele laotong se făcea printr-o scriere secretă, cunoscută doar de femei.

Există însă minciuni și secrete care pândesc în întuneric, care vor testa puterea legăturii lor. Se fac judecăți, se aruncă vorbe dure și se destramă granițele. Prietenia lor este unul dintre puținele lucruri eliberatoare și semnificative din viața plină de durere.

În această lume singurele lor drepturi erau să se căsătorească (cununii aranjate), să facă copii și să aibă grijă de ei. Nașterea unui copil – băiat – era motiv de sărbătoare, spre deosebire de nașterea unei fetițe care era considerată un blestem. Una dintre puținele bucurii erau rarele ocazii când nu erau bătute. Iar cel mai îndrăzneț vis al lor era să atingă ziua când fiul lor se va căsători iar ele vor deveni soacre, pentru că atunci vor căpăta mai mult respect și viețile lor vor conta.

Noi, femeile, suntem considerate total nefolositoare. Chiar dacă familia în care ne-am născut ne iubește, suntem o povară pentru ea. Ne mărităm în alte familii, ne ducem la soții noștri fără să fi fost văzute, ne facem datoria conjugală față de ei, deși ne sunt total străini, și ne supunem pretențiilor soacrelor, ridiculizărilor concubinelor soților noștri și expresiei de dezamăgire de pe chipul fiicelor noastre. Trăim după toanele și plăcerea altora.

Cel mai greu lucru pentru mine este să redau nivelul inocenței acestor fete, cum sunt ele pline de speranțe, în ciuda vieții lor dificile și dureroase, cum încearcă să facă totul perfect, deși sunt în permanență criticate. Ele luptă să rămână vesele chiar și atunci când proverbele și cântecele pe care le aud în fiecare zi, le spun ca scopul lor este doar să-i slujească pe ceilalți.

Lisa See a surprins un moment important din istorie și un popor oropsit și a readus povestea la viață în paginile cărții sale. Scrierea a fost profund convingătoare și chiar dacă povestea este distanțată în timp, locație și cultură, totuși m-am identificat cu momentele lor de durere, singurătate și, mai ales, cu sentimentul de trădare.

Această carte trebuie inclusă pe lista acelor romane care trebuie citite măcar o data în viață.

Romanul este apărut la Editura RAO.