Prințul spinilor – Mark Lawrence (recenzie)

iunie 26, 2019

„Intunecata si tulburatoare, povestea te va tine cu sufletul la gura la fiecare pagina. Fascinanta!“
ROBIN HOBB

La noua ani, Jorg Ancrath si-a vazut mama si fratele omorati in fata lui. La treisprezece ani, conducea deja o banda de delincventi insetati de sange. Pana la cincisprezece ani, vrea sa ajunga rege…

Jorg poate sa controleze si viii, si mortii, dar, din toata lumea lui plina de haos, violenta si cosmaruri, se teme de un singur lucru. Daca vrea sa se intoarca la castelul tatalui sau ca sa revendice tronul, trebuie sa se confrunte cu tradari, magie neagra si cea mai mare frica a lui. Va putea cineva atat de tanar sa-si infranga dusmanii care au puteri dincolo de orice imaginatie?

Seria lui Mark Lawrence este o poveste sangeroasa despre tradare, magie si camaraderie, cu un protagonist exceptional, in lupta lui pentru tron si in drumul spre maturizare.

Printul Spinilor merita toata atentia, deoarece contesta traditiile literare si transforma total modelul clasic de trilogie fantasy medievala.“
Locus

Prințul Jorg are paisprezece ani și a fost deja martorul unei experiențe terifiante: uciderii mamei și a fratelui său mai mic. El apelează la ajutorul unui grup de prizonieri, ținut captivi de tatăl său, Regele, și împreună, uniți precum frații, ucid și torturează pe oricine se află în calea lor, în căutarea răzbunării. Jorg este nemilos și însetat după răzbunare. El nu are nimic de pierdut și asta îl face să fie cel mai bun jucător în jocul pe care el însuși l-a creat.

Acest roman conține violență. Multă violență.De ce ar vrea cineva să citească astfel de carte? Pentru că este doar o carte. Nu aprobă aceste lucruri, nu le slăvește, ci dimpotrivă este o călătorie în jurul celor mai terifiante alegeri pe care le poate lua un om, atunci când nu are nimic de pierdut, când nici propria viață nu și-o prețuiește.

Exista un motiv pentru care eu am să câștig acest război. Toți cei aflați încă în viață s-au luptat într-o încleștare care i-a îmbătrânit deja cu mult înainte ca ei să se fi născut. Mi-am ascuțit dinții în soldați de lemn din sala de război a tatălui meu. Exista un motiv pentru care am să câștig acolo unde ei au fost învinși. Iar motivul este că eu înțeleg jocul.

Romanul începe cu o undă de șoc, menită să vă spună exact ceea ce veți găsi aici. Dacă nu puteți să vedeți laudele adresate lui Jorg pentru asasinarea nevinovaților, jefuirea, arderea satului și violul fiicelor lor, acest roman nu este unul pentru voi. Și nu este pentru copiii tăi. Nu, serios…vreo cincisprezece ani, de acum încolo, copilul nu e pregătit pentru acest roman, indiferent de ce ți-a spus sau cât de pregătit îl știi.

Jorg va răsturna ideea formată despre un eroul perfect cu plete în vânt care salvează prințese pentru ca Jorg este un bastard nenorocit.

În ciuda naturii sale evident neatractive, Jorg este, totuși, destul de carismatic, într-un mod înspăimântător și deranjant. Caracterul său sociopatic este caracterizat de lipsa de sentimente. El calculează și dorește să sacrifice pe oricine și orice pentru realizarea ambițiilor sale. Cu timpul, el descoperă că el are într-adevăr sentimente și are o anumită asemănare cu umanitatea. Jorg este unul dintre personajele cele mai fascinante din domeniul fanteziei contemporane.

Nu există rău, Makin. Există dragoste pentru lucruri, putere, confort, sex, apoi, pe de altă parte, sunt toate acele chestii pe care oamenii sunt dispuși să le facă pentru a-și satisface dorințele.

De-a lungul romanului, în ciuda tratamentului aspru și uneori brutal de care au parte adepții săi, Jorg se confruntă cu un sentiment de nevoie de oameni care să îl susțină, sentiment dozat suficient încât să nu-și mai piardă toți frații. Legătura lui cu Makin, fost căpitan al gărzii tatălui său, îi oferă unele legături cu trecutul și temperări ale celor mai grave impulsuri. Relația lui Jorg cu Nubanezul este poate cea mai apropiată fundamentată pe loialitate și prietenie sinceră.

În cuprinsul romanului întâlnim citate din Socrates, Nietzsche, Plutarch, Aristotel în timp ce acțiunea se desfășoară în ceea ce pare a fi un viitor viitor distopic, în care unele dezastre au aruncat civilizația înapoi într-un stat feudal, cu milenii în urmă.

Chiar dacă nu vă place ideea de a citi despre un anti-erou, există puține șanse ca să nu fiți impresionat de stilul de scriere al lui Lawrence. Este incredibil de bun: proza foarte detaliată și un complot atractiv. Deși cartea are putin peste 300 de pagini, autorul reușește să împletească o mulțime de comploturi într-un roman relativ scurt – raiduri, politică mutanți și necromanți. Există, de asemenea, câteva scene de umor foarte bun, întunecat, care se potrivesc perfect tonului romanului și personajelor.

Prințul Spinilor este unul dintre cele mai bune debuturi pe care le-am citit în ultima vreme. Este un roman de control și de depășire a lucrurilor care vă controlează – emoții, circumstanțe, alți oameni. Romanul nu face apel la toți cititorii dar merită lecturat și îl recomand!

Titlu original: Prince of Thorns
Autor(i):Mark Lawrence
Editura:Nemira