Luna din palat – Weina Dai Randel (Recenzie)

mai 8, 2019

Descriere:

Povestea concubinei care a ajuns pe tronul Chinei

Ajunsa concubina imparatului in China secolului al VII-lea, tanara Mei invata repede ca ii poate atrage atentia stapanului in multe feluri. Ea nu iese in evidenta nici prin infatisare, nici prin daruri fantastice sau armele seductiei. Totusi, ii va darui ceva de neuitat. Pentru restul concubinelor, este indezirabila din pricina inteligentei si a curiozitatii ei, dar tocmai acestea il impresioneaza pe cel mai important om din China. Totul intr-un moment cand palatul este sfasiat intre doua tabere care se lupta pentru putere. Dragostea, ambitia si loialitatea pot insemna viata sau moarte pentru femeia care va ajunge stapana tuturor.

„La fel ca firele de matase fragile si totodata puternice, debutul minunat al scriitoarei Weinda dai Randel este povestea unei tinere care ajunge in functia suprema, dar si povestea relatiilor complicate dintre femeile de la palat. Cititorii vor fi cuceriti de scriitura colorata, ca de basm.“
RT Book Reviews

Cum ar putea o femeie să devină împărăteasă în secolul al VII-lea, când China a fost ghidată, de concepția că o femeie trebuie întotdeauna doar să își servească bărbatul?

Recenzie:

Mei, o tânără care provine dintr-o familie bună, este chemată să fie concubină în palatul imperial. Cred că se impune a face câteva precizări importante aici. Deși romanul vorbește despre această poziție ca fiind una de onoare (poate chiar așa era considerată în acea vreme), de fapt vorbim despre pedofili, violuri, abuz psihic și fizic, iar odată cu ele și înlăturarea oricărui drept al femeii.

Femeile erau marfă de schimb. Cele mai „norocoase” ajungeau (precum în acest roman) parte din haremul împăratului, împărțit pe categorii, în total sute de fete cu vârste pornind de la 13 ani. Toate așteptau nerăbdătoare să întrețină relații sexuale cu împăratul (mai bine zis, să fie sclave sexuale ale împăratului). O categorie din haremul împăratului era formată din 9 fete care „beneficiau” toate deodată de serviciile sexuale are acestuia.

Deci împăratul avea femei care să îl servească în fiecare noapte.

– Dar sunt nouă Talentate, tot nu întelegeam eu. Cine dintre noi va merge la el în respectivele zile.

– Am uitat să îți spun. A făcut o grimasă: Mergem toate!

Trebuia să ma culc cu Împăratul alături de alte opt Talentate.

– E-adevărat. Și a făcut din nou o grimasă: De câte ori mergem la Împărat, mergem în grup, toate nouă. Sunt 27 de doamne de rangul șapte, care sunt împărțite în trei grupuri. La fel doamnele de rangul opt și nouă. Ele au nouă nopți în total. Noi suntem nouă Talentate și avem o singură noapte cu împăratul. La fel și Frumusețile și Grațiile. Împăratul petrece noaptea singur numai cu Împărăteasa care vine la el în nopțile cu luna plină, dar cum Împărăteasa noastră a murit, Împăratul cheamă pe cine vrea în acele nopți.

„Răsplata” pentru agresiunea sexuala suferită era o porție de mâncare mai bună sau o cameră decenta.

Favorita împăratului avea ocazia de a fi sclava sexuală de 3-4 ori pe săptămână.

Acțiunea romanului se petrece cu 100 de ani în urma perioadei în care, dincolo de haremul imperial, dincolo de zidurile palatului, femeile erau sluțite pentru a fi vândute. Aveți mai jos imaginea unei fete din acea perioadă care a fost supusă „tratamentului standard” de care majoritatea fetelor „beneficiau” pentru a fi acceptate ca soții : i se fracturau oasele tălpilor, picioarele fiind apoi bandajate în forma de lotus dorita. Era o procedura foarte dureroasa, un proces de modelare care dura câțiva ani.
În vremea respectiva mărimea tălpilor unei femei era mai importanta decât chipul acesteia. Adesea, la întâlnirile dintre potențialii socri era prezentată și o pereche de încălțări ale viitoarei mirese, pe baza căreia se negocia. Cu cât mai mici erau pantofii, cu atât mai valoroasa mireasa. Așa că îndrăznesc să spun ca nu s-au schimbat prea multe după domnia primei împărătese – femei din China.

Revenind la roman, în primul capitol se acoperă 13 ani de viață a lui Mei, studiile făcute cu tatăl ei (care a învățat-o arta războiului, predate doar băieților) urmat de exilul ei și a familiei ei din propria casă spre cea a fratelui ei mai mare, până la momentul când va ajunge la palat ca una din cele cincisprezece „Alese” – aspirante la titlul de concubine ale împăratului. Restul cărții se referă la modul în care Mei a reușit să iasă din curțile inferioare, unde fetele care nu au ajuns încă în patul împăratului (împăratul nu le-a chemat încă pentru a fi sclave sexuale) muncesc din greu, trăiesc la comun, în condiții insalubre, nefiind plătite pentru munca prestată.

Întâlnirea lui Mei cu o doamnă concubină de gradul 6 oferă conturul unui complot ce stabilește ascensiunea acesteia la locul de împărăteasă, arătând atât dificultățile, cât și oportunitățile pe care ea le găsește pentru a obține „atenția” Împăratului. Scopul declarat al lui Mei este acela de a fi observată de către împărat și de a deveni concubina sa preferată (pe lângă alte 100 concubine), astfel încât să-i poată cere un ajutor pentru familie.

Cea mai captivantă parte a cărții, pentru mine, a fost începutul, așa cum Mei se îndreaptă spre Palat și apoi dorește să se mute în Curtea Interioară. Dar planurile ei sunt date peste cap de apariția unui tânăr misterios pentru care începe sa nutrească sentimente necunoscute până acum.

Mi-a fost atât de greu să rămân concentrată în poveste. Mei părea mai degrabă o adolescentă modernă răsfățată decât o tânără femeie care trăia într-un mediu abuziv. Voia să ajungă sclavă sexuală cu așa ardoare și bucurie de parcă și-ar fi dorit o rochie noua sau urma să primească primul telefon cu jocuri.

Descrierea cărții vorbește despre cât de inteligentă este Mei și cum a fost crescută să gândească strategic, dar Mei nu demonstrează acel set de competențe în acțiunile ei cu Împăratul sau cu femeile din Curtea Interioară. Din punctul meu de vedere ea reacționează, în loc să acționeze și permite adversarilor să câștige momentul care ar fi trebuit să fie al ei. Norocul constă în prietenii pe care și-i face printre femeile din Curtea interioară, prieteni care acționează în locul ei și o salvează în mod repetat.

O altă problemă a fost lipsa de consecințe pentru eșecurile lui Mei, așa că nu am putut să-i laud victoriile.

Nu am putut vedea romanul așa cum a înțeles autoarea să îl prezinte: poveste de dragoste, un pic adolescentină, și victoria unei fetițe de 13 ani. Eu am văzut pedofilia, abuzurile, violențele, abolirea drepturilor femeilor, sclavia, deformarea idealurilor, lipsa revoltei, lipsa demnității, acceptarea cu zâmbetul pe buze și cu bucurie a agresorilor, eșecul, abandonul oricărei speranțe.

Recunosc faptul că nu știam nimic despre toate acestea până la lecturarea acestui roman, așa ca merită citit dacă va pasionează acest subiect. Cartea poate fi achiziționată de pe site-ul editurii NEMIRA.

NumeLuna din palat

Data aparitiei6 feb. 2019
Titlu originalMoon in the palace