Studiu despre otravă – Maria V. Snyder (recenzie)

martie 21, 2019

Condamnată la moarte pentru crimă, Yelenei Zaltana i se oferă o șansă incredibilă: poate scăpa de executarea sentinței dacă acceptă să devină degustătoare. Astfel, va putea locui în palat, va avea parte de cele mai frumoase haine, dar va trebui să riște zilnic să moară în locul comandantului suprem din Ixia. Cum numai un prost ar refuza o astfel de ocazie, Yelena acceptă, doar pentru a descoperi, în curând, că pericolul otrăvirii reprezintă cea mai mică dintre problemele sale. Pentru că uneltitorii amenință să cucerească Ixia, iar Yelena a căpătat puteri magice pe care nu le poate controla deloc. Din nou, viața îi este în pericol, iar tânăra trebuie să ia niște hotărâri deloc ușoare. Numai că, de data aceasta, nu mai e deloc limpede care vor fi urmările…

Între camera mea și grajduri mai erau doar padocurile câinilor comandantului suprem și manejul cailor. Băieților de la grajduri și dresorilor de câini nu le-ar fi păsat dac-aș fi evadat. Puteam să-mi dau drumul jos fără niciun efort și să dispar de acolo. Era tentant, numai că, dacă aș fi făcut una ca asta, aș fi murit în două zile, dar acum puteam, cel puțin, să sper.

„Studiu despre otravă este una dintre acele cărți extrem de rare care izbutesc să îi facă pe cititori să viseze la lumea și la personajele sale multă vreme după ce au terminat de citit ultima pagină.” Publishers Weekly

„Acest prim roman al CRONICILOR DIN IXIA este de-a dreptul impresionant, împleteşte aventura şi suspansul pentru a țese o poveste absolut tulburătoare.” Locus

Pentru mine, această nouă serie a autoarei Maria V. Snyder este o revelație și cu atât mai mult primul volum care este pur și simplu captivant, fascinant, magic și plin de aventuri. Mi-a plăcut foarte mult acest roman – personajele și narațiunea sa.

Yelena Zaltana este condamnată la moarte pentru uciderea fiului generalului Brazell și, resemnată și bântuită de amintiri, așteaptă executarea sa. Dar atunci când, în cele din urmă, este scoasă din închisoarea unde a trăit luni de zile, ea nu este dusă la locul de execuție, ci în biroul unuia dintre cei mai puternici oameni din țară: Valek, șef de securitate în Ixia și consilier al comandantului. Acesta îi oferă un târg pe care ea nu îl poate refuza: are posibilitatea de a scăpa de spânzurătoare, cu condiția să devină noul degustător al comandantului Ambrose. Ceea ce nu spune însă, este faptul că noua slujbă vine însoțită de o sabie a lui Damocles teribilă: ea a fost deja otrăvită cu praful numit pulberea-de-fluturi, otrava al cărei singur antidot îl deține Valek, antidot care trebuie administrat zilnic, în doze mici. Ea riscă să moară în orice moment, ori din cauza otrăvii, ori din cauza puterilor sale magice, care încep să iasă la suprafață, uneori manifestându-se chiar împotriva ei. I s-a oferit o șansă de supraviețuire, dar ce preț va plăti? Cu ce ​​se va confrunta?

Narațiunea este mult mai complexă decât m-am așteptat și pentru asta am iubit această carte. Yelena se regăsește în centrul mai multor întâmplări scrise cu îndemânare și redate într-un ritm alert, care nu îți permite să te plictisești. În prim-plan, se află trecutul ei cu generalul Brazell, care, în plus față de încercarea de a o ucide pentru a răzbuna pe singurul său fiu, pare să pregătească ceva din umbră, apoi ea se confruntă cu amenințările lui Irys, conducătoarea magicienilor alungați din Ixia, și există, de asemenea, prietenia sa cu Ari si Janco, doi soldați cu o inimă de aur, care o vor lua sub protecția lor. Autoarea presară, cu grija, praf de umor asupra întâmplărilor ce redau animozitatea față Margg, menajera, iar relația sa complicată cu Valek aduce povestea pe tărâmul inimilor care bat la unison. Printre toate acestea, avem reminiscențe ale trecutului său – amintiri care ne ajută să înțelegem motivele uciderii lui Reyad și de ce ea este bântuită de spiritul său.

Autoarea construiește un echilibru între toate aceste elemente, fapt care face ca acest roman să fie o adevărată bijuterie. Astfel, întâlnim o combinație inteligentă între fantezie, aventură și romantism. Aventura este însoțită de conspirații, pericole, răsturnări și mistere. Romantismul este adăugat cu delicatețe la complot, fără să îl eclipseze.

Toate personajele sunt atent colorate, teribil de umane și ușor de îndrăgit. Yelena, protagonista, este curajoasă, inteligentă, empatică iar hotărârea de care dă dovada, generează admirație. Foarte repede, descoperim că nu și-a trăit copilăria într-un mediu primitor. Dimpotrivă, trecutul său nu are nimic strălucitor sau distractiv, ci doar motive de revoltă. Yelena, crede că din această cauză și-a pierdut pe undeva sufletul, iar acum este condamnată să trăiască într-o altfel de închisoare: cea a propriei conștiințe.

Ari și Janco, sunt inseparabili și ambii aduc o gură de aer proaspăt în această poveste întunecată, fiind simboluri ale prieteniei adevărate și fidele. Comandantul Ambrose, este un personaj foarte interesant, cu un secret bine păzit. Și nu în ultimul rând, Valek, personajul meu preferat din acest roman: este un asasin enigmatic, paradoxal, misterios…dar mult mai sensibil decât lasă să se vadă.

Dacă încerc să mă întreb: „Ce mi-a plăcut la acest roman?” Răspunsul este invariabil același: „Tot”. Este povestea ca un întreg ce mă face să o pun în top 10 cele mai frumoase cărți fantasy citite de mine în ultimii doi ani, cu toate particularitățile ei. Mi-au plăcut personajele principale pentru profunzimea și umanitatea lor, intriga pentru complexitatea ei, romantismul pentru discreția lui. Mi-a plăcut povestea, simplă și fluidă, fără floricele cu fundițe roz, precum și minuțioasa descriere a universului creat de autoare. Dar, în general, din combinația acestor elemente, a rezultat ceva nedefinit – un farmec aparte – care a făcut ca acest roman să devină unic și excepțional pentru mine.

Abia aștept să citesc următorul volum.

Cartea o puteți achiziționa de la editura Corint (Leda Edge).

Autor: Maria V. Snyder